12 oktober – Workshop Nederlands auteursrecht

Hoera! Je gaat in Nederland uitgeven. Of hebt dat misschien al (vaak) gedaan. Maar hoe zit het met je contract en vooral: het Nederlandse auteursrecht? Contracten lezen en begrijpen kan lastig blijven, en hoe langer je er over nadenkt, hoe meer vragen je krijgt. Wat zijn in Nederland gebruikelijke vergoedingen? Kan ik mijn contract (ooit) beëindigen?

Op deze en andere vragen geven we antwoord in een workshop over Nederlands auteursrecht en contracten. We behandelen de kernbegrippen uit het Nederlands auteursrecht, leggen uit wat er in een goed uitgeefcontract moet staan en besteden aandacht aan het honorarium. Uiteraard staan we stil bij het nieuwe Nederlandse Modelcontract voor de uitgave van oorspronkelijk Nederlandstalig literair werk (juni 2021 verschenen en hier te vinden). Daarnaast is er natuurlijk ruimte om jullie vragen in te brengen.

Na deze workshop ga je zekerder de onderhandelingen over je volgende boek bij een Nederlandse uitgever in.

De workshop wordt gegeven door Marloes van Rossum, jurist bij de Auteursbond.

De workshop vindt online plaats; inschrijven is gratis en kan via deze weg tot 11 oktober. De plaatsen zijn evenwel beperkt en VAV-leden genieten voorrang. Niet-leden kunnen inschrijven vanaf 20 september.