Uitgeverij Clavis opnieuw in opspraak

Apache berichtte op 20 augustus over nieuwe wanpraktijken bij Clavis. De gedupeerde auteur is lid bij VAV.

VAV betreurt het dat de auditeur onregelmatigheden heeft vastgesteld bij de uitgeverij. De beschreven communicatieproblemen en afwijkingen zijn gelukkig niet typerend voor de gebruikelijke verhouding tussen auteur en uitgever.

In een reactie schuift  de uitgever de schuld door naar de auteur, die blijkbaar de vereiste economische inzichten mist. Dat is de wereld op zijn kop. Als een auditeur onregelmatigheden vaststelt in de handelwijze van een uitgeverij ligt dit niet aan het zakelijk inzicht van de auteur.

Anderzijds is er ook goed nieuws: de uitgever geeft aan vanaf september het nieuwe modelcontract te hanteren. Enigszins verrassend, want de artikels waar de uitgever voorheen over viel, staan ook in het nieuwe modelcontract dat GAU en VAV de voorbije maanden zijn overeengekomen. Wij zijn alleszins verheugd met het voornemen van Clavis om zich voortaan aan de gangbare normen te houden.

Auteurs die met vragen zitten kunnen terecht bij Natalie Ariën. We herinneren u eraan dat VAV nooit namen communiceert: meldingen en klachten worden zoals steeds in alle anonimiteit behandeld.