Patrick Bernauw was radio-, tv- en stripscenarist, hoorspelregisseur, hoofdredacteur van de Historische Verhalen, en leidt nu een eigen productiehuis voor interactief theater, dat zich de jongste tijd vooral concentreert op moordspelen en stadsspelen voor teambuilding, bedrijfsevents, feesten enz… Hij schrijft sinds 1981 romans, verhalen, essays, toneelstukken en radio- en televisie-scenario’s – zowel voor volwassenen als voor de jeugd. ,  , Tot zijn bekendste proza-werken behoren de docudetective Mysteries van het Lam Gods (1991) en, in samenwerking met Guy Didelez, de historische jeugdroman In het Teken van de Ram (1996) die in eigen land werd onderscheiden met de Prijs Knokke-Heist voor de Beste Jeugdroman en in Duitsland met de Eule des Monats. Zijn proza-werk voor de jeugd werd voorts nog twee maal bekroond met de John Flandersprijs voor Vlaamse Filmpjes en werd vertaald in het Frans, het Duits, het Noors, het Italiaans, het Spaans en het Pools. Zijn meest recente werken zijn historische thrillers voor volwassenen: Het Bloed van het Lam (2006), Nostradamus in Orval (2007) en Het Illuminati Complot (2008). In 2011 verschijnt De paus van Satan, een historische thriller in samenwerking met Filip Coppens. Voor de BRT(N)/VRT, een aantal Nederlandse omroepen, Radio Ostankino (Moskou), New Radio New York en voor de Vlaamse vrije radio’s schreef en in het laatste geval regisseerde en produceerde Patrick Bernauw ettelijke luisterspelen. In 1994 ontving hij voor zijn luisterspel La Comé,die Franç,aise de Provinciale Paul de Mont Prijs voor toneel. Voor de VTM was hij co-scenarist van de series Meester! en Wittekerke, en hoofdschrijver en storyliner van de jeugdsoap Wat nu weer!? Voor de VRT was hij co-scenarist van de sitcom Alle Maten en van de detective-reeks Sedes &, Belli. Met zijn toneelstukken, die hij vaak zelf regisseerde, viel hij eveneens regelmatig in de prijzen. Dat was onder meer het geval met De Dochter van Calamity Jane, geschreven in samenwerking met Guy Didelez (Wim Verbeke Prijs voor Jeugdtheater, 1997) en de thriller De Minister en het Maffia Meisje (Sabam Prijs voor Toneel, 1999). Hij was ook actief in het beroepstheater. Zo schreef hij samen met Guy Didelez het figurentheaterstuk voor kleuters, Beerenbodegem (Taptoe, 1997) en met Frank Van Laecke Semper Vivat (Taptoe, 2005). In 1998 richtte Patrick samen met zijn broer Fernand het muziektheatergezelschap Compagnie de Ballade op, dat zowel voor een volwassenen publiek als voor jongeren speelt. Patrick Bernauw schrijft niet alleen de teksten waarvoor zijn broer Fernand de muziek componeert, maar regisseert de stukken ook en acteert/zingt erin mee. Met Het Ware Verhaal van Calamity Jane en met De Sterke Verhalen Blues trok hij jarenlang door het hele Vlaamse land. In 2005 werd Compagnie de Ballade onderscheiden met de prestigieuze Visser Neerlandia Prijs voor Musical, voor de productie Scharpenelle. Momenteel is hij vooral actief als scenarist en producent van teambuilding moordspelen en stadsspelen. Samen met fotograaf Marc Borms werkt hij aan de reeks Mysterieus België,, fotozoektochten op basis van een fotoboek.