25 november – Dertiende VAV-Werkcongres

Op zaterdag 25 november 2023 organiseert de Vlaamse Auteursvereniging haar dertiende Werkcongres.

Vanaf 10u heten we u welkom in het Letterenhuis in Antwerpen voor een razend interessante, maar ook gezellige dag met tal van panelgesprekken en discussiemomenten. Het Werkcongres is inmiddels uitgegroeid tot een van de drukst bijgewoonde evenementen van het jaar in het boekenvak.

Het programma vindt u hieronder en de toelichting bij de sessies vindt u hieronder.

-> Naar het inschrijvingsformulier <-

10u – ontvangst

11u00 – 12u30: Debat Fixdit – Hoe kunnen we streven naar meer diversiteit in de literatuur? (Met: Gaea Schoeters, Rachida Lamrabet en Jannah Loontjens. Moderator: Matthijs de Ridder)

12u30 – 13u45: broodjeslunch

Doorlopende workshop: Digitale dragers onleesbaar? Het letterenhuis-computerlab helpt! (gehele dag – inschrijving niet nodig)

13u45 – 15u15: Deel I

• Live podcast: De bibliotheek in digitale tijden (Met: Bart Caron, Davy Van Den Heede en Dieter Deplancke. Moderator: Matthijs de Ridder)
  • Spoken word: de toekomst van slam binnenin het literaire veld (Met: Samira Saleh en Jee Kast. Moderator: Anke Verschueren)
  • Masterclass – Doe-het-zelfmarketing voor auteurs: nieuwe lezers bereiken met haalbare strategieën (Met: Tim Moriën)
  • Infosessie: het modelcontract en ISNI (Met: Carlo Van Baelen en Ann Van Camp)
  • Artificiële intelligentie en Auteursrechten (Met: Jozefien Vanherpe, Tim Van de Cruys en Maarten van der Werf. Moderator: Dominique Deckmyn)

15u15 – 16u: pauze

16u – 17u30: Deel II

• Live podcast: Theater –  hoe staat het met het auteurstheater?  (Met: Nico Boon, Stijn Devillé, Mira Bryssinck en Paul Verrept)
  • Het sociaal statuut van de auteur en het Kunstwerkattest (Met: Carlo Van Baelen, Marc Brion en Wouter Van Loo)
  • Literatuur Vlaanderen: eerste hulp bij werkbeurzen (Met: Tom Naegels, Lotte Dodion en Els Aerts. Moderator: Matthijs de Ridder)
  • Workshop Vertalersvakschool: weg met het woordtarief? De toekomst van de literair vertaler (Met: Fedde Van Santen. Moderator: Nathalie Tabury)

17u30 – 20u: receptie

Praktisch

Datum: zaterdag 25 november 2023, deuren: 10u

Plaats: Letterenhuis, Minderbroedersstraat 22, Antwerpen
Het Letterenhuis is eenvoudig te bereiken met tram, bus of fiets. Indien je met de wagen komt, kan je parkeren in een van de betaalparkings in de buurt (Parking Groenplaats en Parking Scheldekaai noord)

Prijs:

In voorverkoop: VAV-leden vragen we een kleine bijdrage in de kosten van 20 euro. Auteurs die geen VAV-lid zijn en andere mensen uit het boekenvak betalen 35 euro (bij niet-leden die zich in 2024 aansluiten wordt 15 euro in mindering gebracht).

Bent u uitgenodigd door Creatief Schrijven /  Master Literair Vertalen KUL / RITCS / SABAM / deAuteurs, dan geldt de reductie ook voor u.

Aan de kassa: de basisprijs wordt tot 10 euro verhoogd.

De lunch wordt u door VAV aangeboden.

De bijdrage kan gestort worden op rekeningnummer IBAN BE26 5230 8023 3829.

Let op: uw inschrijving is pas definitief wanneer we uw bijdrage ontvangen hebben.

Inschrijven is verplicht en kan tot 23 november via deze link. Voor laattijdige inschrijvingen: mail naar Natalie Ariën.

Toelichting bij de sessies:

Doorlopend: 13u45 – 17u30

Digitale dragers onleesbaar? Het letterenhuis-computerlab helpt!

Zijn jouw digitaal opgeslagen foto’s, mails, notities, inspiratiebronnen of een roman-in-wording nog wel allemaal te openen en te lezen? Want ‘veilig bewaren’ op geheugenkaartjes, cd’s, diskettes, grote floppy’s of zipdrives betekent vaak: onleesbaar opgeborgen. Software verandert razendsnel, dragers raken verouderd en oude pc’s en macs liggen op de schroothoop. Bij wie doet dit een belletje rinkelen?

ComputerLab komt je te hulp! Neem tijdens het werkcongres je verouderde en onleesbare dragers mee. Het Letterenhuis maakt in zijn ComputerLab je waardevolle gegevens ter plaatse weer leesbaar.

Met: Het Letterenhuis

Deel I: 13u45 – 15u15

Live podcast: De bibliotheek in digitale tijden

Ieder schrijverschap is begonnen in een bibliotheek. Het urenlang dwalen tussen de schijnbaar eindeloze boekenrekken heeft eerst lezers en vervolgens schrijvers van ons gemaakt. Zoals alles is echter ook de bibliotheek in beweging. Boeken staan lang niet altijd meer in een kast. In 2020 werd CloudLibrary geïntroduceerd, een online uitleenplatform voor e-boeken. Het systeem kende een hobbelige start, met name vanwege de ondoorzichtige structuur en de onduidelijkheid over de leenvergoeding. Drie jaar later kijken we terug en vooruit. We kijken uiteraard naar de leenvergoeding, maar we stellen vooral ook de vraag hoe auteurs en bibliotheken de handen in elkaar kunnen slaan om van nieuwe generaties kinderen onverzadigbare lezers te maken.

Spoken word: de toekomst van slam  binnenin het literaire veld

Vanaf 2024 wordt het mogelijk om als spoken word artiest een werkbeurs aan te vragen bij Literatuur Vlaanderen. Wat betekent dit voor het genre? Wat is een goed slamgedicht? Hoe zou een werkplan van een slamdichter eruit kunnen zien en wat betekent het als je als spoken word artiest na gaat denken over een oeuvre?

Wat zijn met andere woorden de vergezichten voor een genre dat per definitie moeilijk vast te pinnen valt?

Met: Samirah Saleh en Jee Kast. Moderator: Anke Verschueren

Van alle boeken die verschijnen, belandt nog geen vijfde in de boekhandel. Inclusief de reisgidsen en kookboeken waar je als auteur dus tegenop moet boksen. De pers heeft schijnbaar alleen interesse in de gevestigde, gekende namen. Nieuw werk wordt met wat geluk een boekentip in een te weinig bekeken rubriek of krijgt heel misschien wat schermtijd als er die dag te weinig actualiteit was.

Hoe bereik je als auteur dan je potentiële lezer? Beroep doen op de uitgeverij? Goed idee. Maar ook zij lopen tegen muren aan. Uitgeverijen zijn een grote hulp in de lancering en verspreiding van je werk, maar de aandacht moet vaak worden verdeeld onder meerdere auteurs. Daarbovenop hebben ook uitgeverijen geen magische knop om jouw boek bij het brede publiek bekend te maken.

Je eigen marketing doen dan maar? Meestal niet de favoriete tijdsbesteding van een auteur. Zelf heb je weinig tot geen impact op de inkoopbeslissingen van de grote spelers. En ook via sociale media is het geen sinecure om een groot gevolg te creëren.

Tijdens deze sessie leer je wat je als auteur kan ondernemen om met je boek meer lezers te bereiken, zonder onrealistische investeringen van tijd of geld.

Tim Moriën is opleidingshoofd en docent marketing aan de Thomas More-hogeschool in Mechelen. Daarlangs is hij actief als freelance marketeer en helpt hij ondernemers met hun promotie. Voordien werkte hij als marketingverantwoordelijke bij uitgeverij Lannoo.

Met: Tim Moriën

Infosessie: Het modelcontract en ISNI

Na een korte situering van de basisprincipes van auteursrecht wordt in detail ingegaan op de checklist voor een uitgaveovereenkomst waarbij de 20 cruciale aandachtspunten voor je rechten als auteur worden toegelicht. Aansluitend worden de wijzigingen naar aanleiding van de DSM-richtlijn toegelicht die hun vertaling moeten krijgen in een geüpdatet Modelcontract.

Ann Van Camp van de Koninklijke Bibliotheek Brussel licht het unieke ISNI-nummer (International Standard Name Identifier) toe en herinnert je aan jouw verplichtingen als auteur voor het Wettelijk Depot.

Met: Carlo Van Baelen en Ann Van Camp

Artificiële intelligentie en Auteursrechten

De snelle opmars van artificiële intelligentie en de positieve en mogelijk negatieve gevolgen voor het auteurschap blijft de gemoederen beroeren. Vorig jaar waren we er snel bij. Een paar dagen voordat ChatGPT 4 werd gelanceerd, hielden we een eerste sessie over AI.

Tijdens dit panelgesprek zullen we ons focussen de relatie van AI en het auteursrecht. Journalist Dominique Deckmyn is wederom van de partij als moderator. Daarnaast brengt rechtenprofessor Jozefien van Herpen de nodige juridische inzichten en vertelt de Vertalersvakschool over de impact van vertaalbots.

Deel 2: 16u – 17u30

Live podcast: Theater –  hoe staat het met het auteurstheater?

Hoe staat het met het auteurstheater? Welke mogelijkheden heb je als auteur die niet verbonden is aan een gezelschap, of geen opdracht heeft gekregen van een theater. Zijn er zaken die we kunnen ondernemen om het toneelstuk als literair genre een duwtje in de rug te geven? Heeft het zin om na te denken over een ‘modelcontract’? En wat zou er in een dergelijke overeenkomst moeten worden vastgelegd?

Met: Nico Boon, Mira Bryssinck, Stijn Devillé en Paul Verrept

Het sociaal statuut van de auteur en het Kunstwerkattest

Vanaf 1 januari 2024 wordt het Kunstenaarsstatuut vervangen door het Kunstwerkattest. Is dit attest ook bereikbaar voor auteurs? Welke sociale rechten bouw ik daarmee op? Wat zijn de voorwaarden voor toekenning en verlenging? Aanvraagprocedure en timing?
Een informatieve interactieve sessie met Marc Brion (WITA) Expert/adviseur federale kunst-& cultuursector FOD Sociale zekerheid, Wouter Van Loo bestuurder NICC beroepsfederatie Beeldende Kunsten en zoals Carlo Van Baelen VAV lid van de Kunstwerkcommissie.

Met: Carlo Van Baelen, Marc Brion en Wouter Van Loo

Literatuur Vlaanderen: eerste hulp bij werkbeurzen

De afgelopen jaren heeft VAV gemerkt dat er omtrent het aanvragen en verkrijgen van werkbeurzen bij Literatuur Vlaanderen veel vragen leven bij (beginnende) auteurs. Deze sessie zal dan ook deels informatief zijn. In de tweede helft willen we vervolgens een prikkelend debat voeren. Hoe pak je dat eigenlijk aan, het schrijven van een (succesvolle) werkbeursaanvraag? Waar worstelen zelfs ervaren auteurs mee? Wat zijn de obstakels in het systeem, welke kinken zouden er nog uit de kabels moeten worden gehaald? En zijn alle genres eigenlijk wel vertegenwoordigd?

Met: Tom Naegels, Els Aerts en Lotte Dodion; Moderator: Matthijs de Ridder

Workshop Vertalersvakschool. weg met het woordtarief? De toekomst van de literair vertaler

De literaire infrastructuur in de Lage Landen is in veel opzichten uniek en bewonderenswaardig. De overheden geven om literatuur en stimuleren literaire uitwisseling met subsidies die het vertalers mogelijk maken hoogwaardige vertalingen af te leveren. Toch wordt er in literaire kringen geklaagd. Auteurs krijgen te weinig betaald, uitgevers hebben het moeilijk, het honorarium van persklaarmakers is erg karig en literair vertalers kunnen nauwelijks rondkomen.
Hoewel de bodemtarieven zijn vastgelegd in een modelcontract, is het maar net de vraag of een nieuwe generatie er goed aan doet te kiezen voor een toekomst als literair vertaler. Kan het niet anders, is een andere verdeling van de koek denkbaar of moet het systeem misschien helemaal op de schop?

In deze hackathon gaan de deelnemers op zoek naar alternatieven, naar manieren om het werk van literair vertalers behoorlijk te belonen. De sessie wordt gepresenteerd door Fedde van Santen en Nathalie Tabury van de Vertalersvakschool.

Met: Fedde Van Santen; Moderator: Nathalie Tabury