Nieuw – Genrelab: thriller

Schrijf je aan een misdaadroman of thriller?
Of aan een literaire roman met thriller- of misdaadelementen?
Wil je je zeven maanden lang intensief toeleggen op je boek, onder begeleiding van professionele coaches?

Stel je dan kandidaat voor het GENRELAB.

GENRELAB is een creatief traject dat zes auteurs middels coaching- en feedbacksessies én masterclasses begeleidt bij het schrijven van hun volgende roman. Voor haar eerste editie richt het traject zich op misdaadromans en thrillers.

Het programma omvat:

vier tweedaagse coaching- en feedbacksessies, waarbij de deelnemers feedback krijgen én geven. Feedbackmomenten worden afgewisseld met korte, theoretische uiteenzettingen, waarin dieper wordt ingegaan op verhaalstructuren, karakterontwikkeling en de finesses van het genre.

– vier tussentijdse, persoonlijke (online-)gesprekken met een begeleider

– een reeks masterclasses van mensen uit het vak – (internationale) misdaadschrijvers, scenaristen,… De Britse auteur M.J. Arlidge, schrijver van de Helen Grace-reeks en scenarist van o.m. Silent Witness, Monarch of the Glen en Cape Wrath, heeft alvast bevestigd.

De sessies vinden plaats op:

• sessie 1: zaterdag 1 oktober-zondag 2 oktober
  • sessie 2: zaterdag 26 november-zondag 27 november
  • sessie 3: zaterdag 28 januari-zondag 29 januari 2023
  • sessie 4: zaterdag 22 april-zondag 23 april 2023

Koffie, thee, frisdrank en water zijn aanwezig. Ook de lunch wordt verzorgd.

Begeleiding

Twee coaches bijgestaan door een coördinator leiden het geheel in goede banen.

Coaches:

• Johanna Spaey: auteur en literair recensent voor o.m. Knack Focus en De Standaard der Letteren. Debuteerde in 2005 met de literaire oorlogsthriller Dood van een soldaat, waarmee ze de Hercule Poirotprijs en de Nederlandse Gouden Strop in de wacht sleepte. In oktober 2021 verscheen haar vijfde roman Oktober is de mooiste maand
  • John Vervoort: thriller- en literair recensent voor De Standaard der Letteren en Het Nieuwsblad, jurylid van de Knack Hercule Poirotprijs en docent aan de SchrijversAcademie

De coördinator – auteur Dimitri Bontenakel – is het aanspreekpunt voor de cursisten. Zij kunnen bij de coördinator terecht als ze met vragen zitten of een kwestie willen bespreken. Hij neemt ook inhoudelijk deel aan de sessies.

Wie kan deelnemen?

GENRELAB is er voor schrijvers die aan hun métier willen werken, om middels coaching, feedback en masterclasses te komen tot het beste boek dat ze in zich hebben.

De eerste editie richt zich op:

• schrijvers die in de voetsporen willen treden van Val McDermid, Karin Slaughter of Esther Verhoef en aan een misdaadroman of thriller schrijven
  • schrijvers genre Colson Whitehead of Peter Terrin die werken aan een literaire roman of verhalenbundel waarin thriller- of misdaadelementen geïncorporeerd zijn/een rol spelen

De deelnemers hebben tenminste één roman of verhalenbundel geschreven die door een professionele uitgeverij werd gepubliceerd. Pas gedebuteerde auteurs maar even goed auteurs die vier, vijf of meer titels op hun naam hebben staan.

Andere makers zijn eveneens van harte welkom – scenaristen, striptekenaars, theater- en podcastmakers met enige staat van dienst.

Aan de kandidaten wordt gevraagd om:

• de nodige schrijfdiscipline aan de dag te leggen. De sessies hebben enkel zin wanneer er met nieuw materiaal kan worden gewerkt
  • de feedbacksessies met open blik en een gezonde dosis luisterbereidheid tegemoet te treden
  • de teksten van hun collega’s aandachtig te lezen en van constructieve feedback te voorzien

Aanvraag en deelnameprijs

De aanvraag gebeurt middels een beknopt dossier (max. 5 pagina’s) waarin de auteurs zichzelf en hun roman of bundel voorstellen, met:

• synopsis
  • thematiek en intenties
  • een korte reflectie over het eigen makerschap
  • c.v.

Motiveer daarbij kort je deelname en vertel wat je hoopt uit het traject te slepen.

Deelnemers betalen 200 euro voor het gehele traject – sessies inclusief lunch, onlinegesprekken en masterclasses. We houden het prijskaartje bewust laag om zoveel mogelijk kandidaten een kans te geven.

Geïnteresseerd? Stuur je dossier vóór 22 augustus naar: genrelab@auteursvereniging.be

De coaches en coördinator maken de selectie in gezamenlijk overleg met de partners. Ben je bij de zes gelukkigen, dan volgt een (online) intakegesprek in september.

Zit je nog met vragen? Stel ze aan: genrelab@auteursvereniging.be

Een initiatief van de Vlaamse Auteursvereniging (VAV), Literatuur Vlaanderen en Sabam for Culture, naar een idee van Dimitri Bontenakel.