17 april – Open Boek: inschrijven kan!

VAV heet u van harte welkom op haar online webinarreeks Open Boek! Vandaag stellen we u het programma voor de vierde reeks voor. Op 17 april neemt Open Boek een kijkje buiten het boek.  Het woord is aan Annelies Van Parys, Joost Vandecasteele en Merel de Vilder Robier.

  • 11u: Annelies Van Parys: Schrijven voor opera & muziektheater
    Opera en muziektheater zitten al jaren in de lift. Daarbij hoort een groeiende vraag naar geschikte libretti. Het aantal schrijvers dat werkelijk goede en zingbare teksten kan afleveren is erg beperkt en eigenlijk is het genre een specialisatie op zich waarbij enige kennis van het repertoire (van Monteverdi over Mozart tot Britten en Parra) geen overbodige luxe is. Het schrijven van dergelijke teksten is toch verschillend van het schrijven van theaterteksten, al zijn er ook een aantal parallellen.In deze lezing zal Annelies Van Parys enkele good practices belichten en inzoomen op verschillende mogelijke samenwerkingen tussen componist en librettist vanuit de eigen praktijk. Daarnaast licht ze toe wat voor de meeste componisten typische formele / inhoudelijke / ritmische… vereisten van dergelijke teksten zijn en kijken naar de mogelijke oplossingen voor de internationale scene waarin opera en muziektheater opereert en waarin weinig ruimte is voor het Nederlands als (gezongen) taal.

 

  • 14u: Joost Vandecasteele: Literatuur binnen de gamesector 
    Joost Vandecasteele is naast theatermaker en auteur ook scenarist van televisiereeksen en games. In samenwerking met de Leuvense gamestudio Happy Volcano ontwikkelde hij de bekroonde game “The Almost Gone”. In zijn overtuiging dat mengvormen de toekomst van literatuur zijn, zal hij aantonen hoe het literaire veld zich best begint te bemoeien met het medium van games. Niet enkel als overlevingsstrategie, maar als inspiratiebron en aanvulling van een oeuvre.

 

  • 18u: Merel de Vilder Robier: Hoe kunsttaal natuurlijker wordt dan spreektaal
    Merel de Vilder Robier is actrice, auteur, dochter en moeder. In deze lezing wil ze graag ontsluieren hoe deze 4 rollen – betrekkingen, taken, driften – invloed hebben gehad op de ontwikkeling van haar idioom. Ze wil ook graag dieper ingaan op het gebruik van beeldende, bewerkte taal als sturend element/dwingende voorwaarde in een theatraal creatieproces. Ze leest daarbij graag fragmenten voor uit eigen werk en uit het oeuvre van auteurs waarmee ze zich verwant voelt.

Deelname is gratis, inschrijven noodzakelijk. 

Schrijf hier in voor de webinars van 17 april

 

Noteer ook alvast de datum voor de volgende en laatste reeks: 15 mei.

 

Open Boek kwam tot stand met de steun van