27 februari – Open Boek: inschrijven kan!

VAV heet u van harte welkom op haar online webinarreeks Open Boek! Na een geslaagde start op 23 januari  kunnen we u vandaag het programma voor de tweede reeks voorstellen. Op 27 februari focussen we op drie onderbelichte genres: kortverhaal, essay en non-fictie. Het woord is aan Annelies Verbeke, Harold Polis en Tom Naegels.

• 11u: Annelies Verbeke – Het kortverhaal doorgelicht
    Annelies Verbeke schreef naast romans en theaterteksten vier verhalenbundels (‘Treinen en Kamers’ verscheen in januari). Ze is al jaren een voorvechtster van het genre, soms aan de zijde van collega Sanneke van Hassel, met wie ze in 2012 ‘Naar de Stad’ uitbracht, een bloemlezing met internationale korte verhalen, geschreven vanaf het jaar 2000. In haar lezing zal ze spreken over de vele manieren waarop korte verhalen zich tot experimenteren lenen en wat verhalenbundels tot een eenheid maakt. Ze geeft voorbeelden uit haar eigen en andermans werk, uit heden en verleden.

• 14u: Harold Polis – Waarom het essay wel werkt
    Het essay is een genre dat doet wat het zegt: proberen, testen, onderzoeken. Verder kan alles. De beste essays zijn radicaal persoonlijk, zonder dat ze blijk hoeven te geven van emotioneel exhibitionisme. Ze maken het mogelijk ideeën, ervaringen en feiten uit te diepen op zo vrij mogelijke wijze. Ik zal tijdens dit webinar proberen te tonen wat de mogelijkheden van het essay zijn. En ik zal dat doen aan de hand van mijn eigen ervaringen bij het schrijven van mijn essaybundel ‘Autonomie. En andere verhalen voor kinderen van onze tijd’ (Davidsfonds).HAROLD POLIS (1970) is essayist en uitgever. Hij was medesamensteller van de ‘Wereldgeschiedenis van Vlaanderen’ en de ‘Brieven’ van Gerard Walschap, en bezorgde edities van onder anderen Marnix Gijsen, Louis Paul Boon en Jef Geeraerts. Meer info op haroldpolis.be

• 18u: Tom Naegels – Van verhaal naar non-fictie
    Tom Naegels werkte de afgelopen vijf jaar aan een ambitieus non-fictieproject. Dit najaar verschijnt Nieuw België. Een migratiegeschiedenis. 1944-1978, het eerste deel van wat het eerste alomvattende verhaal wordt van hoe het naoorlogse België veranderde, onder invloed van migratie. In dit webinar vertelt Naegels heel concreet waarom en hoe hij aan dat werk begon, hoe hij zijn weg vond in die enorme berg informatie, en hoe hij die uiteenlopende verhalen een plaats gaf in een heldere structuur. Speciale aandacht gaat naar archiefonderzoek, en hoe originele bronnen het verleden weer levend kunnen maken.

Deelname is gratis, inschrijven is noodzakelijk.

Schrijf hier in voor de webinars van 27 februari

Noteer ook alvast de data voor de volgende reeksen: 27 maart, 17 april en 15 mei.

Open Boek kwam tot stand met de steun van