27 maart – Open Boek: inschrijven kan!

VAV heet u van harte welkom op haar online webinarreeks Open Boek! Vandaag stellen we u het programma voor de derde reeks voor. Op 27 maart sluiten we aan bij de jeugdboekenmaand.  Het woord is aan Els Beerten, Barbara Rottiers, Kristof Devos en Ignaas Devisch.

• 11u: Kristof Devos – character design voor kinderboeken – een illustratorenworkshop
    In deze illustratorenworkshop gaan we dieper in op character design voor kinderboeken. Via een aantal praktische methodieken verkennen we zowel de backstory van een personage als de visuele bouwstenen. Het zijn methodes die Kristof zelf hanteert en vooral inzet om zo vrij mogelijk te kunnen tekenen. Je krijgt handvatten die houvast bieden bij het ontwikkelen van een personage en je zal tijdens deze workshop één of meerdere personages ontwikkelen.

• 14u: Ignaas Devisch en Els Beerten: jongeren en complexe thema’s
     Ignaas Devisch is schrijver en hoogleraar medische filosofie en ethiek aan de Universiteit Gent. Omdat ook kinderen zich vragen stellen over het leven en over de wereld richtte hij zich met ‘Zijn er nog vragen?” tot het jongste publiek. Jeugdauteur Els Beerten reikt jongeren fictieve personages aan die hun grote en kleine worstelingen weerspiegelen. Over een zaak zijn beide auteurs het eens: onderschat onze jongeren niet. Ze stellen vragen waar volwassenen vaak geen antwoord op kunnen geven. Maar moet dat wel?

• 18u: Barbara Rottiers: Biografieën schrijven op kindermaat, wat een leven!
    Met de publicatie van ‘Het drama van een doodgewone jeugd’, een prentenboek voor volwassenen, had Barbara Rottiers de smaak goed te pakken voor het schrijven én illustreren. Want het is de combinatie van die twee die haar doet opleven. En dan kwam daar ineens wetenschapper, ontdekkingsreiziger en grondlegger van de ecologie, Alexander von Humboldt, op de proppen. Daarover verscheen een paar jaar terug een fantastische biografie maar in het leven van deze man lonkte ook een werk voor kinderen. Net zij zouden ook toegang moeten hebben tot het gedachtegoed van dit bruisende genie. Het resulteerde in ‘De H van Humboldt’. Daarbij volgt binnenkort ook een theatervoorstelling en ondertussen werkt Barbara Rottiers  aan een biografie in woord en beeld, weerom voor kinderen, over Astrid Lindgren. De dikke pret maar ook de struikelblokken van dit creatieproces, zal zij graag met u delen tijdens dit webinar.

Deelname is gratis, inschrijven noodzakelijk.

Schrijf hier in voor de webinars van 27 maart

Noteer ook alvast de data voor de volgende reeksen: 17 april en 15 mei.

Open Boek kwam tot stand met de steun van