Nieuwsbrief april 2024

Beste leden,

Eerst en vooral willen we jullie met het hele VAV-team bedanken voor jullie talrijke respons op ons behoeftenonderzoek! De enquête is sinds afgelopen maandag afgesloten en we hebben een mooi cijfer van 298 volledige antwoorden behaald!  Het verwerken van de data kan bij deze beginnen.

Wat zijn de volgende stappen?

Nu gaan we in gesprek met belanghebbende partners binnen de sector en stellen we een actieplan op dat oplossingen formuleert en extra behoeften aan ondersteuning inhoudelijk beschrijft en becijfert.

Infosessie Kunstwerkattest i.s.m. Literatuur Vlaanderen

Wanneer: zaterdag 4 mei 2024; 10.00u – 13.00u

Waar: Hotel Dumont; Lange Leemstraat 57, 2018 Antwerpen.

Op 1 januari werd het Kunstenaarsstatuut vervangen door het Kunstwerkattest en de Kunstwerkuitkering. Terwijl de eerste aanvragen geleidelijk aan binnenstromen, zitten velen onder jullie ongetwijfeld nog met een aantal pertinente vragen over dit nieuwe statuut. Op zaterdagvoormiddag 4 mei 2024, nadat de eerste beslissingen van de Kunstwerkcommissie over de aanvragen zijn gevallen, houden we daarom een eerste infosessie.

Bestuurder Carlo Van Baelen maakt deel uit van de Kunstwerkcommissie Literatuur en Beeldende kunsten. Hij zal niet alleen adviseren over de ingediende aanvragen. Hij zal zijn ervaringen met deze regelingen ook graag met jullie delen.

Inschrijven kan je via deze link!

Houd zeker de komende nieuwsbrieven en onze sociale media in de gaten, want in de maand juni plannen we twee extra infosessies in zowel Leuven als Gent.

Staat van het boek

Een hart voor boeken, letteren en leesbevordering? Kom donderdagvoormiddag 25 april dan zeker naar de Staat van het Boek in het Vlaams Parlement.

Het BoekenOverleg:

• Presenteert het Memorandum met de prioriteiten voor de nieuwe beleidsperiode;
  • deelt de resultaten van een onderzoek naar de bibliotheken (primeur);
  • gaat in dialoog met vertegenwoordigers van alle politieke partijen.
Ontdek het hele programma en registreer jouw komst vóór 19 april op www.literatuurvlaanderen.be/staat-van-het-boek

Met dank aan Literatuur Vlaanderen

Save the date: Algemene Vergadering VAV

Wanneer: woensdag 12 juni 2024; 20u

Waar: Letterenhuis; Minderbroedersstraat 22, 2000 Antwerpen.

Wees welkom in het Letterenhuis, vanaf juni het nieuw onderkomen van de VAV.

VAV nodigt haar leden en de bestuurders van de Scenaristengilde van harte uit om deze datum alvast te noteren. De agenda en bijhorende documenten volgen later.

Save the date: Werkcongres

Wanneer: zaterdag 16 november 2024

Waar: Letterenhuis; Minderbroedersstraat 22, 2000 Antwerpen.

Op zaterdag 16 november organiseert de VAV de veertiende editie van haar Werkcongres, dé dag waarop de boekensector naar goede gewoonte samenkomt.

We kijken er opnieuw naar uit jullie in grote getale te mogen verwelkomen in het Letterenhuis!