Nieuwsbrief december 2020

Open Boek: VAV start 2021 met een literair programma

Het Werkcongres kan voor het eerst in twaalf jaar niet plaatsvinden, maar niet getreurd: VAV werkt voor haar leden en een ruimer geïnteresseerd publiek een zinderend aanbod aan webinars uit: Open Boek – een bonte reeks van workshops en lezingen, een hele zaterdag per maand, en dat gedurende vijf maanden. De eerste reeks vindt plaat op 23 januari.

Toni Coppers over de totstandkoming van zijn verhaallijnen en personages? Check. Annelies Van Parys over de rol van auteurs in het muziektheater? Op het programma. Omgangsvormen in de literaire sector? Het woord is aan Carmien Michels. Vijftien thema’s gespreid over vijf zaterdagen: dat is wat u de volgende maanden van VAV mag verwachten. En zoals bij onze congressen steeds het geval was, heeft u ook nu inspraak: wil u een bepaald thema op het programma, laat het ons dan weten. Het Literatuurfestival is in volle opbouw: alles is nog mogelijk.

Woordprijs voor vertalingen: minimumtarief opgetrokken

Onze Nederlandse zustervereniging Auteursbond en de Literaire Uitgeversgroep (LUG) zijn overeengekomen om per 1 december een inflatiecorrectie toe te passen op het huidige minimumvertaaltarief. Het betreft een verhoging van 6,6 naar 6,8 eurocent per woord. Voor de vertaling van poëzie geldt een minimumtarief van 2,49 euro per regel met een minimum per gedicht van 43,68 euro (dat was 42,40 euro).

VAV verhuist

Vanaf 1 januari 2021 houdt VAV kantoor in de Duboisstraat 50, 2060 Antwerpen.

Agenda

23 januari. Eerste reeks van webinars binnen het literaire VAV-programma Open Boek.

Op 23 januari bijten we de spits af met een eerste aanbod van webinars:

• 11u: Gaea Schoeters en Johanna Pas: Keuzes maken en knopen doorhakken. De vertaling van “Hold Your Own” van Kae Tempest
  • 14u: Shamisa Debroey: interactieve lezing over de impact van woorden – vandaag en morgen
  • 18u: Toni Coppers:

Meer informatie over deze lezingenreeks vindt u op onze website; inschrijvingen voor de eerste starten op 9 januari 2021.

deAuteurs presenteert: Cross-over Lab

Een creatief traject met coachingsessies, workshops en masterclasses om makers te laten proeven van een andere, nieuwe discipline. Aan het eind van het traject ontvangt het beste en meest veelbelovende project een geldprijs van 5.000 euro om het plan verder te ontwikkelen.

Meer informatie vindt u hier.