VAV-nieuwsbrief september 2015 – extra

September 2015 – extra

– Schraal Vlaanderen
– Bibliotheken en boekensector: samen sterk?
– Nieuwe pagina op de VAV-website

15 oktober – Bezoek aan Frankfurt
7 november – workshop vertalers Italiaans Amsterdam

Actualiteit die u rechtstreeks aanbelangt

Schraal Vlaanderen

VAV sluit zich voor de volle honderd procent aan bij de bedenkingen van de jury die deze week de laureaat van de Cultuurprijs Letteren bekendmaakte. Het zijn bedenkingen die wij eerder al formuleerden, vergeefs.

Het is een ingrijpende verarming van het Vlaamse letterenbeleid dat er voortaan jaarlijks nog slechts één Vlaamse letterenprijs is, voor alle genres samen: poëzie, proza, kinder- en jeugdliteratuur, essay, theaterteksten, vertalingen naar en uit het Nederlands. Tot voor kort konden al deze deelgenres rekenen op een eigen driejaarlijkse prijs. Nu belanden ze allemaal bij één jury, bovendien ook nog eens samen met literaire organisaties. Dat is een onmogelijke opdracht.

Het is vreemd dat dit niet-commerciële hoogtepunt in de Vlaamse waardering van literaire kunstenaars door de Vlaamse regering zo wordt ingeperkt. VAV wacht op ministeriële initiatieven die de kunstenaar echt centraal stellen.

Bibliotheken en boekensector: samen sterk?

Op 17 september verscheen in De Standaard een reactie van het BoekenOverleg op het standpunt dat VVBAD publiceerde zonder haar partners van BoekenOverleg erin te kennen (zie de vorige nieuwsbrief: Gereglementeerde boekenprijs: bibliotheken schenden vertrouwen BoekenOverleg)

U leest de integrale reactie van het BoekenOverleg hier.

Nieuwe pagina op de VAV-website

Omdat VAV-leden vaak mooie initiatieven opstarten die andere leden kunnen interesseren, hebben we op onze website een nieuwe pagina toegevoegd: ‘Auteurs voor auteurs‘. Het kan hierbij gaan over het aanbieden van een schrijfplek, schrijfcursussen, het organiseren van evenementen,… Indien u een voorstel heeft, volstaat het om het toe te lichten aan Natalie Ariën. Zij zal uw voorstel voorleggen aan de raad van bestuur, die oordeelt of uw voorstel niet in tegenspraak is met de VAV-doelstellingen en -principes. Vervolgens zal uw initiatief op de site worden aangeboden.

Activiteiten

15 oktober, 6u30 – 0u00. ‘First visit to Frankfurt’-dag. Bezoek aan de Frankfurter Buchmesse.

deAuteurs nodigt alle auteurs uit op een informatieve dagtrip: op 15 oktober vertrekt een bus in de vroege uurtjes richting Frankfurter Buchmesse, waar de auteurs een rondleiding krijgen van Carlo Van Baelen. Terugkeer is voorzien voor middernacht.

VAV-leden genieten 50% korting op de deelnameprijs: zij betalen 50 euro.

Meer informatie vindt u hier.

7 november, 13u30 – 17u30. Workshop vertalers Italiaans. Souterrain Van Deysselhuis, De Lairessestraat 125, Amsterdam

Op 7 november organiseert de Werkgroep Algemeen Boekvertalers van de VvL een algemene workshop voor vertalers Italiaans,  onder leiding van Henrieke Herber en Francesca Sfrondrini.

Meer informatie vindt u hier.