Voorzitterswissel bij Vlaamse Auteursvereniging is een feit

De algemene vergadering van de Vlaamse Auteursvereniging heeft gisteren (27 maart) het ontslag aanvaard van voorzitter Erik Vlaminck en ondervoorzitter Koen Stassijns. Zij worden opgevolgd door de covoorzitters Marc Reugebrink en Patrick De Rynck. De huidige bestuursleden blijven aan en nieuwe kandidaat-bestuurders zijn aangesproken.

Dubbel spoor

Voortzetten wat goed is en nieuwe thema’s aansnijden: dat wordt het dubbele spoor van de ‘nieuwe’ VAV, de belangenbehartiger van de Vlaamse auteurs die in de zeven jaar van haar bestaan een knap palmares bij elkaar heeft gewerkt. U vindt hieronder een greep uit de realisaties. Rond de manifestatie De Staat van het Boek op 23 april, Wereldboekendag, brengt VAV haar doelstellingen voor de komende jaren naar buiten. Duidelijk is alvast dat het sociaal statuut van de kunstenaar en de plaats van literatuur in de samenleving (onderwijs, auteursrechten, media, boekhandel…) belangrijke actiepunten worden. Het VAV-inkomensonderzoek wordt voortgezet en er is een Groot Auteurshandboek in de maak.

Realisaties 2006-2012

– een respectabel en divers ledenbestand (ca. 600 leden) met ook tal van grote namen, en de creatie van een positieve sfeer rond VAV en haar werking. De constructieve VAV-aanpak heeft gewerkt;

– de erkenning van VAV als gesprekspartner op alle niveaus (bilateraal met de partners uit het boekenvak, in het BoekenOverleg, met de auteursrechtenmaatschappijen en de minister van Cultuur…);

– de aanwezigheid van auteurs in commissies, comités enz. die over auteursaangelegenheden beslissen;

– de fiscale regeling voor auteursrechten;

– het modelcontract;

– een nieuw lezingensysteem;

– de collectieve actie n.a.v. de vele Clavisklachten en de instelling van de functie van ombudsvrouw in het zog daarvan;

– het poëzierapport dat recent nog leidde tot de studiedag De Staat van de Poëzie;

– de invoering van een vorm van leenrecht;

– de instelling van de Vlaamse Cultuurprijs voor Vertalers die op zondag 24 maart jl. voor het eerst werd toegekend aan Patrick Lateur;

– het Sociaal Noodfonds van VAV dat armlastige auteurs punctueel bijstaat.

Het huidige bestuur van VAV

Ignace Cornelissen (o.v.), Patrick De Rynck, Leen Huet, Dirk Nielandt, Marc Reugebrink, Hilde Van Cauteren, Katrien Van der Perre, Lies Van Gasse, Kirstin Van Lierde. (Steven Duprez nam in het begin van het jaar ontslag.)