Een auteur zoeken

In onze ledenlijst vindt u alle auteurs die aangesloten zijn bij VAV, evenals de gegevens die zij zelf wensen bekend te maken. In overeenstemming met de wet op de bescherming van persoonsgegevens geeft VAV geen verdere gegevens van auteurs door aan derden. Indien u in contact wil komen met een auteur, dan stuurt VAV uw verzoek graag door.

Bent u op zoek naar een auteur om toestemming te krijgen voor het gebruik van zijn werk?

Hiermee kunt u terecht bij de uitgever, als die u bekend is; in het andere geval kunnen de beheersvennootschappen u mogelijk verder helpen. Ook indien de auteur niet is aangesloten bij hen zullen zij u de juiste beheersvennootschap kunnen geven.

U heeft al het mogelijke heeft gedaan om de auteur van een werk op te sporen, maar tevergeefs? U bent dan gerechtigd het werk te gebruiken, weliswaar met de melding dat de auteur zich voor vergoeding en verdere afspraken kenbaar kan maken.

Indien de auteur van het werk langer dan 70 jaar overleden is, behoort zijn werk tot het openbaar domein: dit betekent dat er geen auteursrechten verschuldigd zijn en geen toestemming vereist is van de rechthebbenden (nabestaanden, uitgever) voor het gebruik van de werken.