Kleine VergoedingsRegeling (KVR) verandert in 2024

Vanaf 1 januari 2024 wordt de kleine vergoedingsregeling voor kunstenaars (KVR) definitief vervangen door de nieuwe amateurkunstenvergoeding (AKV). Net zoals de KVR is de nieuwe AKV een vergoeding voor artistieke prestaties in opdracht, afgestemd op de activiteiten van amateurkunstenaars.

Voorwaarden voor de uitvoerder

De AKV is enkel bedoeld voor artistieke activiteiten, net zoals de huidige KVR. Artistiek-technische activiteiten of artistieke-ondersteunende activiteiten komen niet in aanmerking. Als uitvoerder betaal je geen belastingen op de amateurkunstenvergoeding, maar bouw je ook geen sociale rechten op.

De AKV bedraagt minimaal € 45 en maximaal € 70 per dag per opdrachtgever. Bovenop dit bedrag kun je reële verplaatsingsonkosten recupereren voor maximaal € 20.

Je kunt als uitvoerder maximaal 30 dagen per jaar gebruik maken van de AKV en je kan maximaal 7 opeenvolgende dagen door dezelfde opdrachtgever betaald worden via de AKV.

Voorwaarden voor de opdrachtgever

Hoewel primair bedoeld voor amateurkunstenaars kunnen professionelen ook betaald worden via de AKV. Ook aan de kant van de opdrachtgever zijn er geen beperkingen: zowel een natuurlijk persoon, een feitelijke vereniging of een rechtspersoon kan zich online registreren. Om opdrachtgevers toch te stimuleren om professionele kunstenaars een professionele vergoeding te betalen, gelden er enkele bijkomende voorwaarden voor organisaties die vaak via AKV betalen.

Opdrachtgevers die jaarlijks meer dan € 500 via AKV betalen, moeten een solidariteitsbijdrage van 5% betalen aan de RSZ. Opdrachtgevers die jaarlijks meer dan 100 AKV-vergoedingen uitbetalen, dienen een rapportering in. Zij krijgen een vragenlijst die peilt naar o.m. de externe klanten en de financiële verhouding tussen de AKV-betalingen en de totaalomzet.

Online registratie

Vanaf 2024 zullen AKV-gebruikers zich kunnen registreren op een nieuw online platform ‘Working in the Arts’.

Wie gebruik wil maken van de AKV – zowel de uitvoerder als de opdrachtgever – moet zich vóór de activiteit registreren op het nieuwe online platform via www.wita.be.

Kunstenaarskaarten die nog geldig zijn op 01/01/2024 worden automatisch geregistreerd in het nieuwe online platform. In dat geval kun je vanaf januari 2024 automatisch gebruik maken van de nieuwe AKV.

Meer info?

Je vindt de voorwaarden en overgangsmaatregelen ook terug op www.artistatwork.be.

BRON: De Federatie, sociaal-cultureel werk en amateurkunsten.