VAV-Nieuwsbrief maart 2021

VAV en scenaristengilde werven aan: deeltijds juridische kracht.

We staan voor belangrijke juridische uitdagingen, en daarvoor zijn we op zoek naar een dynamische juridische medewerker. De oproep mag breed gedeeld worden.

27 maart – Open Boek. Derde reeks webinars

VAV heet u binnenkort weer van harte welkom op haar online webinarreeks Open Boek! Na twee eerdere geslaagde reeksen kunnen we u vandaag alvast de sprekers voor de derde reeks voorstellen. Op 27 maart sluiten we aan bij de jeugdboekenmaand. Op de agenda: Kristof Devos, Ignaas Devisch in gesprek met Els Beerten en een lezing van Barbara Rottiers.

De inschrijvingen starten volgende week. Meer informatie volgt!

Herbekijk de Open Boek-webinars

De webinars worden na afloop beschikbaar gemaakt voor VAV-leden en deelnemers aan de webinars. De zes webinars van 23 januari en 27 februari zijn te herbekijken via deze link.

Ook de volgende webinars zullen hier opgenomen worden.

Ongelijk maar eerlijk – naar een eerlijke verloning van schrijvers

In de brede culturele sector groeit de aandacht voor eerlijke verloning van kunstenaars.  VAV, Literatuur Vlaanderen, het Overleg Literaire Organisatoren en deBuren sloegen de handen in elkaar om tot een standaardisering van vergoedingen in de literaire sector te komen. Ze lieten een onderzoek uitvoeren naar de huidige praktijk rond het vergoeden van literaire auteurs, literaire vertalers en illustratoren in Vlaanderen.

Om de praktijk nog beter in kaart te brengen, roepen we auteurs en organisatoren op de komende maanden extra aandachtig te kijken naar de eigen praktijk. We vragen u om uw ervaringen te delen via deze vragenlijst.

Klik hier voor meer informatie en om het rapport te raadplegen.

Uw literair archief bij het Letterenhuis

Het Letterenhuis kan met zijn enorme archief met recht het geheugen van de Vlaamse literatuur worden genoemd. Het bewaart ruim twee miljoen brieven en manuscripten,  honderdduizenden foto’s en meer dan 60.000 culturele affiches van Vlaamse schrijvers en dichters, uitgevers, literaire tijdschriften en culturele figuren en organisaties met nauwe banden met literatuur.

De collectie van het Letterenhuis blijft aangroeien – en daar kunt u misschien wel aan bijdragen.

Bewaart u zelf literair archief en heeft u vragen over hoe u daar het beste mee kunt omgaan en of u dat kunt overdragen aan het Letterenhuis? U kunt hiermee terecht bij het wekelijks online Letterenhuisloket.

Klik hier voor meer informatie.

Beurzenaanbod deAuteurs gelanceerd

Zoals elk jaar stelt beheersvennootschap deAuteurs beurzen beschikbaar voor haar leden. Ook dit jaar biedt deAuteurs een breed scala, waar elk genre vertegenwoordigd wordt.  Meer informatie over het beurzenaanbod en de procedure en deadlines vindt u op de website van deAuteurs.