Eigen beheer kan een volwaardige oplossing zijn voor de publicatie van je manuscript in een standaard format via printing-on-demand of als e-boek – op voorwaarde dat je bereid bent veel werk zelf te doen, alle kosten te dragen, de promotie naar boekhandel en publiek zelf te verzorgen, en tot slot zelf in te staan voor de verzending, facturatie en inning van verkochte exemplaren.
De valkuilen zijn niet gering: de auteur staat er alleen voor en kan voor deze taken niet bogen op de instrumenten, expertise en marktkennis van de uitgever. Die levert de nodige inspanningen voor promotie en communicatie om boeken van nog onbekende auteurs mee te nemen in de aanbieding en zijn volledige fonds onder de aandacht van de lezers en de boekhandel te blijven brengen. Het ontbreken van dit laatste hoeft niet altijd een probleem te zijn voor de eigenbeheerauteur: voor bepaalde boeken is het doelpubliek duidelijk afgebakend en heeft de boekhandel niet noodzakelijk een grote meerwaarde. We denken daarbij aan relatiegeschenken, therapeutische boeken (aanbieding via dokterspraktijken en natuurwinkels), zwangerschap en complicaties (via afdelingen materniteit), dorps- of familiegeschiedenissen, biografieën van een lokale persoonlijkheid, studieboeken, tentoonstellingscatalogi, ….
Voor proza (romans, jeugdliteratuur, thrillers, chicklit, fantasy), maar ook lifestyleboeken liggen de zaken heel anders: hier begeeft de auteur zich in een overvol domein waar hij met veel auteurs moet concurreren om hetzelfde publiek te bereiken. Hij richt zich tot een groot onbestemd publiek dat reeds een zeer ruim aanbod geniet en daar bovendien niet hard naar op zoek moet gaan: daarvoor staan de promotiedienst van uitgevers en de aanbiedingen in de boekhandels garant. Het publiek vertrouwt er bovendien op dat de uitgever zijn selectie doet op basis van kwaliteit. Een uitgever als kwaliteitslabel.
Kiezen voor eigen beheer houdt in dat je een aantal uitgeverstaken zelf opneemt (of uitbesteedt aan een selfpublisher). Elk van deze taken vraagt om een minimale vakkennis.
- Selectie van een goed manuscript
- Een professionele, kritische redactie
- Vormgeving van de kaft en het binnenwerk
- Titel en wervende tekst op het achterplat
- Eigen stock financieren en beheren
- Promotie naar doelpubliek en boekverkooppunten
- Distributie naar boekhandel met correcte kortingen
- Verkoop via webwinkel of eigen pagina van de selfpublisher organiseren
- Pakjes maken en verzenden
- Factureren, betaling opvolgen en administratief verwerken
- Isbn en registratie op Boekenbank
- Wettelijk depot
- Inning van royalty’s (vaak houdt de selfpublisher een te groot aandeel voor zich: de gebruikelijke 10% van de reguliere uitgever gaat hier niet op, omwille van een andere kostenstructuur)
Het belangrijkste obstakel dat een goede verkoop in de weg staat (en waar de kwaliteit helaas weinig aan verandert) is de verspreiding naar de boekhandel. Met intensieve promotionele inzet en tijdsinvestering vindt het boek van de eigenbeheerauteur zijn weg dan wel naar kennissen en familie, maar hoe bereikt het boek een ruimer publiek? De uitgever heeft hiervoor aanbiedingsfolders en een vertegenwoordiger ter beschikking, die, geruggesteund door het kwaliteitslabel van de uitgever, de nieuwe publicaties bij de boekhandelaar promoot.